Durant el mes de setembre tot Barcelona s’ha vist inundada per uns cartells rojos amb un u i un cinc arrecerats sota el que sembla un rat-penat tipus Batman. Són els reclams publicitaris que informen el ciutadà de l’exposició “15 anys d’Autonomia 1980-1995”. El logo, impactant i numèric, demostra que els publicitaris cada cop es refien més de la capacitat de síntesi de les xifres. Els surten els números. El món de la publicitat, potser de manera inconscient, té una tradició important d’ús dels mecanismes de l’enigmística. Una marca kuwaitiana del sector de les benzineres, per exemple, ha posat en circulació un logo que es basa en l’homofonia de les associacions de lletres i números. Q8 per Kuwait. Homofònic en anglès, en la línia d’aprofitament de la Q que també ha menat els fabricants de patates a imprimir les lletres BBQ a les bosses amb gust de barbacoa perquè es poden llegir aproximadament com el mot barbecue .
Però potser l’exemple emblemàtic d’aquesta metodologia alfanumèrica és el gal·licisme casset (del francès cassette ). La casset prové de la burocratització tecnològica. Els tècnics que el patentaren van treballar amb diversos prototips de capseta amb cinta emmagatzemadora de so. Ordenadets com solen ser els tècnics, no costa d’acceptar que anessin numerant els prototips per diferenciar uns formats dels altres. Finalment, el prototip triat per a l’explotació comercial fou el que havien retolat K7. L’afortunada coincidència amb casse devia acabar de decidir els creatius publicitaris a tirar-ho endavant.
Per aquests verals, a banda del 15 roig que ara inunda els carrers o de begudes exòtiques com el Licor 43 o el VAT 69, fins ara ens hem hagut d’aconformat amb associacions lletra-xifra del tot exemptes de joc enigmístic. Les autopistes A-7 o B-30, el mític 4L de la Renault, la Targeta 4B, l’M5 Catalònia d’en Boadella o les classes de preescolar de qualsevol escola (P3, P4, P5) no poden competir amb la parella francòfona K7 o anglòfona Q8. És per això que proposem els lectors de la secció enigmística que s’afegeixin a les celebracions per l’arribada a la dolça adolescència autonòmica tot investigant les nombroses possibilitats homofòniques de les nostres xifres i lletres.
Obrim el foc amb uns quants exemples. Així, un criptograma com ara K3 Q3 serviria perfectament per referir-se, en una guia d’hotels, als establiments de la gamma més baixa. Les combinacions són limitades (lletra i xifra o xifra i lletra, pel davant o pel darrera), però resulta un univers força productiu. Fins i tot en àmbits restringits com l’onomàstica. La 3A Gimpera compartiria alfanombre amb la deessa I6, qualsevol Paca podria esdevenir 6K i el famós avi Ciset (¿6-7?) de l’estaca podria tenir tractes carnals amb una àvia 6Z.
Si trobeu que alguna combinació D100 de lletres i digíts que pugui constituir un alfanombre interessant envieu-la a Secció Enigmística. Diari Avui. Consell de Cent, 425. 08009 Barcelona. ¿Que si en parlarem? 9C.